Przystanek matura
KWIECIEŃ 2025

MIKROLEARNING, czyli krótko, prosto, ciekawie, na temat –“PIGUŁKI WIEDZY” na @dobrapolnistka QUIZY – na @quizy_z_polskiego

Przystanek matura

Kwiecień 2025

Zadania i ćwiczenia ułatwiające przygotowanie się do egzaminu maturalnego z języka polskiego

Przykładowy test historycznoliteracki: Sławomir Mrożek „Tango”

Sławomir Mrożek
„Tango”

AKT III

ARTUR
Czy już rozumiecie, jaki jest wniosek ostateczny? Ach, wy nie rozumiecie, wy, cielesne
stworzenia, zajęte swoimi gruczołami, drżące o nieśmiertelność swoją. Ale ja rozumiem, ja!
Ja jestem waszym odkupicielem, wy, bydło bezmyślne. Ja wznoszę się ponad doczesność,
ja ogarniam was wszystkich, bo ja mam mózg, który wyzwolił się od wnętrzności. Ja!
[…]
STOMIL
Bredzi. Nie zwracajcie na niego uwagi.
[…]
ARTUR
Trzeba tylko być silnym i zdecydowanym. Ja jestem silny. Spójrzcie na mnie, jam jest
koroną waszych marzeń! Wuju, będzie porządek! Ojcze, ty zawsze się buntowałeś, ale twój
bunt prowadził tylko do chaosu, aż sam siebie strawił. A spójrz na mnie! Czy władza nie jest
także buntem? Buntem w formie porządku, buntem góry przeciwko dołom, wyższości
przeciwko niższości? […] Siłą jestem! Znajduję się ponad, wewnątrz i obok wszystkiego.
Dziękujcie mi, ja spełniłem waszą młodość. To dla was! A dla siebie też mam coś
w podarunku: formę, jaką tylko zechcę, nie jedną, ale tysiąc możliwych, mogę stworzyć
i zburzyć, co zechcę. […] Wszystko jest we mnie, tu!
uderza się w pierś. Zebrani patrzą na niego z przerażeniem

Zadanie 1
Na podstawie znajomości całego utworu przedstaw bohaterów powyższego fragmentu.

Artur
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Stomil
………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 2
Rozstrzygnij, czy na podstawie tego fragmentu można mówić o nietypowym konflikcie pokoleń. Uzasadnij swoje stanowisko.

Rozstrzygnięcie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 3
Jaką postawę – typową dla bohatera romantycznego – przejawia Artur w zacytowanym
fragmencie „Tanga” Sławomira Mrożka?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 4
Dlaczego Artur przyjął taką postawę?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 5
Rozstrzygnij, czy Artura można porównać do Konrada z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Uzasadnij swoje stanowisko.

Rozstrzygnięcie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 6
Jaka funkcja językowa dominuje w podanym fragmencie? Na czym ona polega?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 7
Rozstrzygnij, czy w powyższym fragmencie występuje parodia. Uzasadnij swoje stanowisko.

Rozstrzygnięcie:
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 8
O Formie jako sposobie wyrażania siebie traktuje

A. ”Zbrodnia i kara”.
B. „Ferdydurke”.
C. „Przedwiośnie”.

Zadanie 9
W „Tangu” mamy ‘wywrócenie świata na opak” – podobny zabieg artystyczny można odnaleźć w

A. balladach.
B. fraszkach.
C. satyrach.

Zadanie 10
Czy Arturowi udała się jego misja uzdrowienia rodziny? Odwołaj się do całego utworu.
………………………………………………………………………………………………………………………………..

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ

Zadanie 1
Artur – syn Stomila i Eleonory, młody człowiek, student medycyny i filozofii.
Stomil – artysta, twórca eksperymentów teatralnych, w młodości był człowiekiem zbuntowanym, obecnie pogrążony w apatii.

Zadanie 2
Rozstrzygnięcie: Tak, na podstawie tego fragmentu można mówić o nietypowym konflikcie pokoleń.
Uzasadnienie: Tradycyjnie ludzie młodzi buntują się przeciwko regułom narzuconym przez rodziców. Artur już nie ma przeciwko czemu się buntować, bo wszystko jest dozwolone.

Zadanie 3
W zacytowanym fragmencie Artur przyjmuje postawę buntu/dumy.

Zadanie 4
Artur nie zgadza się z zaistniałą sytuacją, ma poczucie wyższości moralnej i intelektualnej nad otoczeniem, któremu chce narzucić swoją wolę.

Zadanie 5
Rozstrzygnięcie: Tak, Artura można porównać do Konrada z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza.
Uzasadnienie: Konrad buntuje się przeciwko niesprawiedliwości świata, jest przekonany, że wie, co jest dobre dla jego narodu.

Zadanie 6
W podanym fragmencie dominuje funkcja ekspresywna. Polega ona na wyrażaniu przez nadawcę uczuć, emocji, sądów.

Zadanie 7
Rozstrzygnięcie: Tak, w powyższym fragmencie występuje parodia.
Uzasadnienie: Wypowiedzi zbuntowanego Artura prześmiewczo nawiązują do stylu biblijnego.

Zadanie 8
B

Zadanie 9
C

Zadanie 10
Arturowi nie udała się jego misja uzdrowienia rodziny. Rzuca się na Edka i ginie pod jego ciosami, gdy dowiaduje się, że został zdradzony przez swoją narzeczoną Alę.

PODZIEL SIĘ: