Grudzień 2016
Literatura: Rejent Milczek – znajomość losów bohaterów
Wskaż poprawne odpowiedzi
Zadanie 1
Rejent Milczek był
A. kawalerem.
B. rozwodnikiem.
C. wdowcem.
Zadanie 2
Rejent Milczek był
A. właścicielem wsi i zamku.
B. właścicielem wsi i połowy zamku.
C. właścicielem połowy wsi i zamku.
Zadanie 3
Rejent Milczek był
A. ojcem Wacława.
B. stryjem Wacława.
C. dziadkiem Wacława.
Zadanie 4
Rejent Milczek umiał
A. pisać.
B. czytać.
C. pisać i czytać.
Zadanie 5
Powiedzonkiem Rejenta Milczka były słowa
A. “Zgadzaj się zawsze z wolą nieba”.
B. “Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”.
C. “Niech się dzieje wola nieba”.
Zadanie 6
Rejent Milczek był
A. inteligentny, bystry, szczery.
B. inteligentny, bystry, obłudny.
C. bystry, obłudny, ograniczony.
Zadanie 7
Nazwisko Milczek oznacza
A. człowieka gadatliwego.
B. człowieka w ogóle niemówiącego.
C. człowieka niewiele mówiącego.
Zadanie 8
Rejent to
A. imię bohatera.
B. godność tytularna.
C. przydomek bohatera.
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ
Zadanie 1
C
Zadanie 2
B
Zadanie 3
A
Zadanie 4
C
Zadanie 5
B
Zadanie 6
B
Zadanie 7
C
Zadanie 8
B
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Literatura: praca z tekstem – Miron Białoszewski “Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragment)
Przeczytaj poniższy fragment tekstu, a następnie wskaż poprawne odpowiedzi.
Będę szczery, przypominający sobie siebie tamtego w fakcikach, może za dokładny, ale za to tylko prawda będzie. Teraz mam czterdzieści pięć lat, po tych dwudziestu trzech latach leżę na tapczanie cały, żywy, wolny, w dobrym stanie i humorze, jest październik, noc, 67 rok, Warszawa znów ma milion trzysta tysięcy mieszkańców. […]
Właz był nieduży. Płyta odrzucona na bok. Nikt nikogo nie uczył, co jak. Zarzuciłem mojego rannego na plecy. Nie. Podali mi go chyba jednak. Nie. Nie pamiętam. Może jednak z nim. W ten otwór. Ostatni widok. Kościół Garnizonowy. Pali się. Dym. Słońce. Ogień. Pociski. I klamry. Raz noga. Raz noga. Coraz niżej. A głęboko. Wcale nietrudno. Ileś tych klamer. U dołu rozszerzenie. Jakby w dzwon. I jesteśmy zupełnie, zupełnie pod ziemią. Szum. Od razu idziemy. W prawo. Spodnie podwinęło się przedtem. Na Długiej. Włazi się w coś. Wody do pół łydki. Zaczynamy iść. W wodzie. Tak zwanej. Noga za nogą.
szszu… szszuuu… szszuu… Pierwsze, co mnie zaskoczyło, to spokój. Cisza. Szumi. Te kroki. Światełka. Bo przed nami daleko świeczka. I nasza sanitariuszka też niosła świeczkę. […] Jak kanały wyglądają? Różnie w różnych miejscach. Zawsze w całości sklepione cegłą. I zawsze mają sklepienia okrągłe i dno też okrągłe. […] A w ogóle nie czuło się nic prócz chlup – chlup… i ulgi. I tego, że się idzie do Śródmieścia. Na Starym Mieście musiało być zupełnie piekło, skoro miało się tak otępiałe oczy i nos. […] – Uwaga! zgasić światło, właz otwarty. – Uwaga, zwalniamy kroku, podchodzimy pod otwarty właz. Uwaga… gasić świece… cisza zupełna… u góry Niemcy… […] Ruszyliśmy dalej. chlup – chlup – chlup… buuuuu – słychać było znów powstanie na górze – buuuu – uuu – uuuuuu – uu…
Zadanie 1
Narrator opowiada o wydarzeniach
A. w czasie przeszłym.
B. w czasie przyszłym prostym.
C. w czasie teraźniejszym.
Zadanie 2
Narrator wypowiada się
A. w 1 osobie l. poj.
B. w 1 osobie l. mn.
C. w 3 osobie l. poj.
Zadanie 3
Wydarzenia, o których mówi narrator, miały miejsce
A. we wrześniu 1939 roku.
B. podczas Powstania Warszawskiego.
C. po zakończeniu II wojny światowej.
Zadanie 4
Narrator opowiada
A. o wędrówkach ulicami miasta.
B. o przeprawie kanałami.
C. o spacerze po parku miejskim.
Zadanie 5
Wypowiedzenie ‘ostatni widok’ to
A. zdanie pojedyncze nierozwinięte.
B. zdanie pojedyncze rozwinięte.
C. równoważnik zdania.
Zdanie 6
Czterdzieści pięć to
A. liczebnik zbiorowy.
B. liczebnik główny.
C. liczebnik porządkowy.
Zadanie 7
Wyraz ‘odrzucona’ to
A. przymiotnik.
B. imiesłów przymiotnikowy czynny.
C. imiesłów przymiotnikowy bierny.
Zadanie 8
W zdaniu ‘I nasza sanitariuszka też niosła świeczkę’ – wyraz ‘świeczkę’ pełni funkcję
A. okolicznika.
B. dopełnienia.
C. przydawki.
Zadanie 9
Uwaga! to
A. wypowiedzenie oznajmujące.
B. wypowiedzenie rozkazujące.
C. wypowiedzenie wykrzyknikowe.
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ
Zadanie 1
A
Zadanie 2
A
Zadanie 3
B
Zadanie 4
B
Zadanie 5
C
Zadanie 6
B
Zadanie 7
C
Zadanie 8
B
Zadanie 9
C
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Nauka o języku: imiesłów przymiotnikowy bierny
Zadanie 1
W poniższych imiesłowach przymiotnikowych biernych wyodrębnij końcówki.
A. rozbity.
B. ugotowany.
C. naprawiona.
D. prowadzone.
E. odkryta.
F. uśmiechnięte.
Zadanie 2
Z poniższych zdań wypisz imiesłowy przymiotnikowe bierne, a następnie określ ich liczbę i rodzaj.
A. Pokrojony chleb leżał na stole.
B. Michał lubi opowiadać zmyślone historie.
C. Tata Alicji jest bardzo zapracowany.
D. Przez czystą szybę majaczyła zamazana twarz chłopca.
E. W klasie słychać było przyciszone głosy uczniów.
Zadanie 3
Z poniższych zdań wypisz imiesłowy przymiotnikowe bierne, a następnie określ ich przypadek i liczbę.
A. Ze skwaszonego mleka robi się kefir.
B. Ciepło ubranym dzieciom miło jest spacerować po parku.
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ
Zadanie 1
A. rozbity.
B. ugotowany.
C. naprawiona.
D. prowadzone.
E. odkryta.
F. uśmiechnięte.
Zadanie 2
A. pokrojony – liczba pojedyncza, rodzaj męski.
B. zmyślone – liczba pojedyncza, rodzaj niemęskoosobowy.
C. zapracowany – liczba pojedyncza, rodzaj męski.
D. zamazana – liczba pojedyncza, rodzaj żeński.
E. przyciszone – liczba pojedyncza, rodzaj niemęskoosobowy.
Zadanie 3
A. skwaszonego – D. l.poj.
B. ubranym – C. l.mn.