Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, szkoła podstawowa

luty 2014

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Ta usługa edukacyjna jest GRATIS.
NIE CZEKAJ! SPRAWDŹ SIĘ!

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku marca
Zapraszam na www.polski-online.pl

 

„Ó” piszemy:

wtedy, kiedy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na o, e, lub a np. naród – narody, siódma – siedem, skrócić – skracać;

w końcówce dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego, np. plakatów, zbiorów;

w zakończeniach: -ów, -ówna, -ówka, np. Miechów, Pietrzykówna, klasówka;

na początku następujących wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie

 

Zadanie 1

Do poniższych wyrazów zawierających ó dopisz takie, w których ó wymieni się na o lub na e lub na a.

A. Czwórka – ………………………………
B. Stół – …………………………………….
C. Niósł – …………………………………..
D. Wiózł – …………………………………..
E. Wrócę – ……………………………………..

Zadanie 2

Z podanego szeregu wypisz wyrazy z ó niewymiennym.

jaskółka, ogród, próg, wiewiórka, córka, żółw, głóg, powój

Zadanie 3

Od podanych rzeczowników utwórz dopełniacz liczby mnogiej.

A. Kot – …………………………..
B. Krzew – ………………………
C. Wicher – ……………………..
D. Płot – ………………………….
E. But – ……………………………

Zadanie 4

W podanych wyrazach podkreśl końcówki: -ów, -ówna, -ówka.

A .Augustów
B. Mazurówna
C. Pocztówka
D. Makówka
E. Zającówna
F. Nałęczów

 

Rym to jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów, np. perełka – sukienka; szkiełko – pudełko; roczek – smoczek.

 

Zadanie 1

Z wiersza Jana Brzechwy „Skarżypyta” wypisz rymujące się wyrazy, znajdujące się na końcu wersów.

„Skarżypyta”

„Piotruś nie był dzisiaj w szkole,
Antek zrobił dziurę w stole,
Wanda obrus poplamiła,
Zosia szyi nie umyła,
Jurek zgubił klucz, a Wacek
Zjadł ze stołu cały placek”.
„Któż się ciebie o to pyta?”
„Nikt. Ja jestem skarżypyta”.

 

Zadanie 2

Do podanych cząstek dopisz po dwa rymujące się słowa.

A. -utki – ……………………………………………………………………
B. -nik – …………………………………………………………………….
C. – ość – ……………………………………………………………………

 

1. Gdzie mieściła się Akademia?

Akademia mieściła się w dużym gmachu przy ulicy Czekoladowej. Był to trzypiętrowy budynek z kolorowych cegiełek. Na parterze znajdowały sie sale szkolne, w których odbywały się lekcje. Na pierwszym piętrze mieściły się sypialnie i wspólna jadalnia. Budynek Akademii znajdował się w ogromnym parku, który otoczony był wysokim murem.

2. Kto uczył się w Akademii?

W Akademii uczyło się dwudziestu czterech chłopców, którzy nosili imiona zaczynające się od litery „A”.

3. Kto prowadził lekcje w Akademii?

Uczniów uczył Ambroży Kleks. Stosował zaskakujące metody wychowawcze. Dbał o atrakcyjność nauki. Był także podróżnikiem. Z dalekich wędrówek przywoził nowe pomysły i wynalazki. Odkrył na przykład sposób nawijania słów na szpulkę, co zastępowało uciążliwe czytanie.

4. Jak wyglądała nauka w Akademii?

Przede wszystkim uczniowie przeżywali niezwykłe przygody. Mogli odwiedzać krainy innych bajek. Uczyli się kleksografii, czyli sztuki posługiwania się atramentem. Poznawali tajniki przędzenia liter, leczenia chorych przedmiotów. Na lekcji geografii grano w piłkę nożną globusem. Uczniowie chodzili też na wycieczki.

5. Komu pan Kleks przekazał prowadzenie Akademii?

Po jakimś czasie pan Kleks przekazał kierowanie Akademią Adasiowi Niezgódce, swojemu ulubionemu uczniowi.

 

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.