Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Konwersacje – język polski dla obcokrajowców online

listopad 2014

Dlaczego konwersacje?

Dzięki konwersacjom można doskonalić poprawną wymowę, płynność wypowiedzi, poprawność gramatyczną, a przede wszystkim pozbyć się lęku przed mówieniem. Dzięki temu posługiwanie się językiem polskim stanie się łatwe i przyjemne.

W jaki sposób zapisać się na konwersacje online?

  1. Wyślij e-mail do nauczyciela ze zgłoszeniem.
  2. W e-mailu zwrotnym otrzymasz propozycję harmonogramu spotkań.
  3. Po ustaleniu dogodnego dla Ciebie terminu zapłać za interesujący Cię rodzaj zajęć.
  4. Po dokonaniu wpłaty otrzymasz potwierdzenie, a nauczyciel prowadzący zajęcia skontaktuje się z Tobą w ciągu 24 godzin.

 

  1. Konwersacje rozpoczną się w momencie potwierdzenia dokonania wpłaty. W tytule przelewu należy wpisać rodzaj korepetycji i kwotę, np. konwersacje – pakiet (100 zł).
  2. Ilość miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń. Istnieje możliwość zapisania się na listę oczekujących.
  3. Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uczestnik konwersacji nie może udostępniać materiałów osobom trzecim.
  4. Dane do faktury: imię i nazwisko, adres zamieszkania.
  5. Zapisanie się osoby na konwersacje oznacza akceptację przez nią powyższego regulaminu.

Polska w pigułce

Co to jest Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Ministerstwo Edukacji NarodowejMinisterstwo Edukacji Narodowej (MEN) zajmuje się polityką edukacyjną dzieci i młodzieży. Do zadań ministerstwa należą m.in. sprawy związane z wychowaniem przedszkolnym, kształceniem ogólnokształcącym, specjalnym, zawodowym, programami nauczania, podręcznikami i środkami dydaktycznymi, zatrudnieniem, awansem i wynagrodzeniem nauczycieli. Na czele stoi minister edukacji narodowej powoływany przez premiera. Siedziba gmachu ministerstwa mieści się przy alei Jana Chrystiana Szucha w Warszawie.

Co to są „Treny” Jana Kochanowskiego?

TrenyW 1579 roku Kochano-wskiemu zmarła mała, trzydziesto-miesięczna córeczka Urszulka, której poeta poświęcił cykl dziewiętnastu wierszy. Jest to niezwykły dokument nie tylko ojcowskiej rozpaczy po stracie dziecka, ale i poważnego kryzysu światopoglądowego poety. W trenach od II do VIII odnajdujemy opis zmarłego dziecka. W tych wierszach Kochanowski wypowiada się jako ojciec. Treny od IX do XIX są świadectwem załamania się dotychczasowego systemu wartości poety. Pojawiają się wątpliwości i rozterki natury filozoficznej i religijnej. Warto podkreślić, iż cykl trenologiczny Jana Kochanowskiego cechuje się niezwykłą kunsztownością.

„Legenda o Królu Kruków”

Legenda o Królu KrukówW Poznaniu pośrodku Starego Rynku stoi okazały gmach miejskiego ratusza. W dawnych czasach w pomieszczeniu na wysokiej wieży przebywał trębacz. Bacznie obserwował miasto i bramy do niego wiodące i ostrzegał mieszkańców przed grożącym im niebezpieczeństwem. Stary trębacz miał wnuka Bolka, który codziennie przychodził, aby z wysokiej wieży obserwować krzątających się ludzi. Pewnego razu znalazł kruka z przestrzelonym skrzydłem. Chłopiec ulitował się nad rannym ptakiem i troskliwie się nim zaopiekował. Po paru dniach Bolko wyleczył chore skrzydło ptaka. Pewnej nocy chłopiec obudził się i zobaczył przed sobą człowieczka niewielkiego wzrostu, ubranego w długi płaszcz z królewską koroną na głowie. Ów człowieczek, który był królem kruków, trzymał w ręku małą, srebrną trąbkę, którą podarował Bolkowi. Obiecał też, że na dźwięk trąbki przybędzie mu z pomocą. Mijały lata. Bolko wyrósł, ale nadal codziennie przychodził na wieżę i pomagał już nie dziadkowi, który zmarł ale ojcu, który był trębaczem. Pewnego razu przed bramami miasta stanęły wrogie wojska. Mieszkańcy nie szczędząc własnego zdrowia i życia ze wszystkich sił bronili miasta. Jednak przewaga nieprzyjaciela była ogromna i wydawało się, że dla Poznania nadszedł czas zagłady. Wtedy Bolko chwycił srebrną trąbkę i zaczął na niej głośno grać. Wtem nad miastem pojawiła się niezliczona ilość kruków. Ptaki z wściekłością zaczęły dziobać napastników, którzy przerażeni uciekli. I tak Poznań został ocalony.

Co to znaczy?

Bić na alarm – ‚ostrzegać kogoś przed groźnym i niepomyślnym zjawiskiem’
Naukowcy biją na alarm z powodu złego odżywiania się ludzi.
Błędne koło – ‚sytuacja, z której nie ma wyjścia, problem nie do rozwiązania’
Z powodu nawracających przeziębień, Marek znalazł się w błędnym kole.
Chwycić byka za rogi – ‚od razu przystąpić do rzeczy’
Jacek miał wykonać bardzo trudne zadanie, toteż od razu chwycił byka za rogi.

Na końcu języka

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku grudnia
Zapraszam na www.polski-online.pl

Zadanie 1

Uzupełnij puste miejsca wyrazami

A. Nabiał – ……………………………..
B. Napoje – …………………………….
C. Słodycze – …………………………
D. Owoce i warzywa – ………………
E. Mięso i wędliny – …………………
F. Ryby – ………………………………
G. Pieczywo – ……………………….. 

chleb, szynka, mleko, jabłka, ser żółty, marchewka, łosoś, jogurt, czekolada, kawa, pstrąg, woda mineralna, pomidory, drożdżówka, kiełbasa, herbata, dorsz, bułki, kurczak, banany


Zadanie 2

Jaka zupa? Jaki sok?

Grzyby
Zupa grzybowa 

Malina
Sok malinowy 

A. Jarzyny
Zupa ……………………………. 

B. Pomidor
Zupa …………………………….. 

C. Ananas
Sok ………………………………… 

D. Porzeczka
Sok …………………………………..


Zadanie 3

Uzupełnij informacje w menu.

frytki, kotlet schabowy, zupa ogórkowa, placki ziemniaczane, coca-cola

Zupy
Krupnik
Rosół
………………………….

Dania mięsne
Udko z kurczaka
Kotlet mielony
…………………………..

Dania wegetariańskie
Pierogi ruskie
Pierogi z kapustą
…………………………..

Napoje
Herbata
Kompot z czarnej porzeczki
……………………………

Dodatki
Ryż
Ziemniaki opiekane
……………………………….


Zadanie 4

Do podanych wyrazów dopisz słowa o znaczeniu przeciwstawnym.

A. Tłusty – ……………………..
B. Mocny – …………………….
C. Słony – ………………………
D. Ciepły – ……………………..

łagodny, słodki, chudy, zimny

 

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.