Język polski, gimnazjum |
czerwiec 2015 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Korepetycje z polskiego, czyli wprawki, ćwiczenia, zadania |
|
Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.
Kolejna porcja zadań na początku września
Zapraszam na www.polski-online.pl
1. Budowa utworu
Wiersz ma budowę stychiczną (brak podziału na zwrotki), składa się z 13 wersów, bezrymowy.
2. Podmiot liryczny
Podmiot liryczny mówi w 1 osobie liczby pojedynczej, ujawnia się, o czym świadczyć mogą takie czasowniki jak zaufałem, wyszedłem. Pojawia się też dialog.
3. Jaką drogą szedł podmiot liryczny?
Była to droga wąska, stroma, wyboista, nie w porę.
4. Jakiej drogi nie wybrał podmiot liryczny?
Podmiot liryczny nie wybrał drogi prostej, asfaltowej, szerokiej, wygodnej, łatwej do przebycia. Byłaby to bowiem droga uboższa w doświadczenia, zmuszająca do rezygnacji z jakichś wartości.
5. Co symbolizuje droga?
Droga symbolizuje życiowe wybory człowieka. Każdy podąża inną, ale własną drogą.
Zdanie dopełnieniowe odpowiada na pytania dopełnienia – kogo?, czego?, komu?, czemu?, kogo?, co?, z kim?, z czym?, o kim?, o czym?
Przykłady:
Nie spodziewaliśmy się, że nie zdążymy na autobus.
Wszystkie gazety pisały o tym, co wydarzyło się wczoraj wieczorem.
Powiedz mi, czy mam rację.
Wyrażenie jest to połączenie wyrazów bez czasowników.
Przykłady:
kozioł ofiarny – człowiek, na którego inni zrzucają całą odpowiedzialność za coś
puszka Pandory – nieszczęścia, choroby, troski, zmartwienia
spartańskie warunki – trudne, bardzo surowe warunki życiowe
dantejskie sceny – zdarzenia wstrząsające, budzące grozę
szewska pasja – gwałtowny gniew, złość, wściekłość
© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.